Jeśli Klient podczas sesji coachingowej lub uczestnicy szkolenia zapoznali się już z archetypami (przeczytaj: WPROWADZENIE), poproś każdego, by ułożył karty w trzech rzędach:
|
|
Nie ma ograniczeń, ile i jakich archetypów powinno się znaleźć w poszczególnych rzędach. To wyłącznie osobista perspektywa i decyzja uczestnika. Proszę ludzi, by byli szczerzy sami przed sobą. Układali archetypy tak, jak czują sami, a nie jak czuje to otoczenie czy jak chcieliby, by było. Ten układ odzwierciedla ich stan na dziś.
Coach w pracy 1 na 1 z pewnością zakontaktuje odpowiednie bezpieczeństwo pracy z Klientem. Jednak w coachingu grupowym czy podczas szkolenia zwróć uwagę, czy grupa jest gotowa do dzielenia się swoimi głębokimi, często trudnymi przemyśleniami na forum. Jeśli na sali szkoleniowej mam np. cały dział firmy wraz z przełożonym, bardzo dbam o komfort ich pracy i nie wyciągam na forum do odpowiedzi a raczej pytam:
Czy to ćwiczenie było ważne dla Was? Czy i jakie poruszyło emocje? Czy ktoś chciałby podzielić się swoimi refleksjami? |
|
Jeśli uczestnik nie identyfikuje się z którymś z prezentowanych archetypów całkowicie a wręcz go odrzuca – poproś by wyjął tę kartę z talii, odłożył na bok i odwrócił ją rewersem do góry.
|
|
Rozdaj każdemu z uczestników diagram archetypów, wydrukowany wcześniej w formacie A4. Możesz go tu pobrać w formie PDF. arkusz1_diagram
|
|
|
Poproś, by każdy wybrał 3 kolory mazaków.
I zaznaczył na diagramie diagramie wszystkie archetypy, które umieścił w swoim pierwszym rzędzie. Najlepiej wpisując cyfrę 1 w odpowiednim polu diagramu używając jednego z wybranych kolorów. Analogicznie należy postąpić z drugim i trzecim rzędem wybranych archetypów – oznaczyć na diagramie odpowiednio cyfrą 2 i 3 w wybranych kolorach. Praca z trzema kolorami lepiej wizualnie przedstawia wyniki. |
Omów krótko, co oznaczają cztery bieguny przedstawione na diagramie:
WOLNOŚĆ – potrzeba zmiany, gotowość na nowe |
|
Archetypy mogą zarówno silnie się polaryzować (z reguły mówimy wtedy o silnie dystynktywnej marce), jak i rozkładać się mniej lub bardziej równomiernie na diagramie (marka holistyczna). Żadna z tych sytuacji nie jest dobra albo zła, to tylko odzwierciedlenie stanu rzeczy.
Pytam też, czy zgadzają się z tym, co zobaczyli? W przytłaczającej większości przypadków ludzie odpowiadają, że dokładnie jest tak, jak pokazał to diagram. |
|
Omów w każdym z biegunów jego zalety i wady.
– Co pozytywnego może wnosić swoją osobą człowiek reprezentujący obszar WOLNOŚĆ? (innowacyjność, kreatywność, nowe pomysły, radość, itp.) Przydatne są tutaj przykłady konkretnych sytuacji czy zachowań. Możesz podać jakiś swój przykład. |
|
Poproś teraz uczestników, by wrócili do karty, którą wcześniej odłożyli i upewnili się, czy na pewno chcą ją odrzucić. | |
Możesz teraz połączyć uczestników w pary i zasugerować wzajemnie podzielenie się refleksjami nad tym, co pokazał diagram. lub zadać kilka pytań na forum, np:
|
|
JAK CHCĘ, ŻEBY BYŁO?
Budowanie marki osobistej jest odkrywaniem siebie. Wymaga świadomego zarządzania sobą, wyznaczania celów rozwojowych, podejmowania decyzji i konsekwentnego dążenia do ich realizacji.
|
|
Zaproś uczestników do refleksji.
– Jak chcesz, żeby było? Poproś, by taką zmianę każdy z uczestników zaznaczył na diagramie, np. z 1 na 2 (osłabienie), z 3 na 2 (wzmocnienie). Dobrze sprawdza się zaznaczenie strzałką, w którym kierunku jest zmiana. |
|
Zadaj pytania, jak np:
Poproś o zapisanie refleksji każdego z uczestników w odpowiednim arkuszu wydrukowany wcześniej w formacie A4. Możesz go tu pobrać w formie PDF. arkusz4_celerozwojowe |
aa